onsdag 4 januari 2012

Den Tredje Regeln

Inga Förpackningar - Inget Plast

Har du någon gång tagit dig en titt i ditt köks slask? Funderat på hur den lyckas bli så förbannat full hela tiden? Det har jag. Och när jag började titta såg jag att det mest var plast. Plast, papper, förpackningar.

Förpackningar som bär vår mat, plast som omger vår mat, till och med enskilda palsternackor som min lokala Coop i Mölnlycke har.

Förpackningar och i synnerhet plast har många problem. För det första framställs det av olja, och att ta upp olja ur marken för förbränning och användning nu innebär koldioxid som atmosfären inte har naturligt. Koldioxid spär på växthuseffekten. Slutsats: användning av plast ökar utsläppen av växthusgaser och är ett problem för klimatet.

För det andra ska vi göra någonting åt dessa förpackningar, påsar och papper när de inte längre används. Avfall. Soptippar. Försök till återvinning. Oftast ser det dock ut såhär:
 För att inte tala om de plastberg jag har hört talas om finns i Stilla Havet, och även i Atlanten. 

No Impact Man, som varit en inspirationskälla för mig, skriver bra om plast och plastpåsar:

"A crazy thing is that plastic bags, which are designed to be thrown away, are made out of a material that is designed to last forever" - Colin Beavan, No Impact Man

Plast och förpackningar skadar miljön och klimatet avseevärt bara genom att produceras. Därefter används de en löjligt liten tid, för att sedan slängas iväg och orsaka ännu mer problem.

För att leva utan utsläpp måste plast, papper och förpackningar bort. Inga undantag.

Tillåtet för mig är: burkar jag redan haft sedan tidigare, glassflaskor som jag kan fortsätta använda, tygpåsar, boxar eller andra typer av väskor som jag har. Det viktiga här är att min konsumtion av en vara inte ökar produktionen av plast, papper eller förpackningar.

7 kommentarer:

  1. En liten tanke bara. det är längre till kiruna (1191km) från mölnlycke än till paris (1175km) men en bra tanke att hålla sig inom sveas gränser

    SvaraRadera
  2. Jag vet, jag vet. Ursprungstanken var "enbart västra götaland", men gränsdragningen blir svår. Landsgräns är lättare av praktiska skäl att hålla sig inom, eftersom företag och produkter i större utsträckning meddelar sådant.

    Förstår invändningen, och jag har övervägt det.:)

    SvaraRadera
  3. Hej, har du något tips på vad man ska slänga hushållssopor i? Återvunna plastpåsar eller plastpåsar som förmultnar? Var finns dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Lyckas jag med mina regler har jag bara organiskt avfall, vilket enkelt läggs i kompost. Därmed ej problem.

      Däremot är förmultnande plastpåsar intressant. Vet dock inte var det går att få tag på. Något tips?

      Radera
    2. Jag vet att Coop har haft "miljöpåsar", tror att det är ickeplast men typ plast. Fanns på mitt Coop förut, vet dock inte om dom kör med det fortfarande... FAN VA BALL DU ÄÄÄÄÄR!

      Radera
  4. Hej igen! Jag kommer från en stad från början där de är självklart att ha kompost. Men när jag kom till Malmö och insåg att de fattades här blev jag paff. Hade hoppats att staden var mer fram i miljötänk. Jag tycker det är jättejobbigt att behöva köpa plastpåsar. Men jag kan ju inte slänga avfallet direkt i luckan i trappuppgången heller.

    SvaraRadera
  5. @Carro: Ja, de brukar antingen vara återvunnet plast eller också gjorde av majs. Båda alternativen är ganska dåliga.

    @Anonym:
    Heej! Ja, större städer kan vara klumpiga att ha o göra med. Har du en balkong att ha kompost på? Annars vet jag att det finns hyfsat bra luktfria komposter att ha inomhus. Måste sköta dem ordentligt, dock.

    SvaraRadera